Witam Was.

Postanowiłem napisać artykuł o dwóch bardzo ważnych rzeczach, a mianowicie o naszym ciele i umyśle. Z racji tego, że materiału będzie dość sporo to podzielę go na dwa teksty i dzisiaj opiszę nasze ciało i sposoby jak dbać o nasz organizm, a z tydzień trochę o naszym mózgu. Dzisiaj będzie bardzo brzydko napisane, ale jest to moja opinia i możecie się z tą opinią nie zgadzać, jednak postarajcie się spojrzeć na ten temat z mojego punktu widzenia i może któryś z argumentów do Was przemówi.

W tym artykule pragnę napisać Wam o trzech bardzo ważnych aspektach dbania o Wasz organizm, a mianowicie:

Regularne Badania:

Jest to czynność, o której większość z nas zapomina, a może nam pomóc w bardzo wielu rzeczach. Gdy będziemy regularnie przechodzić badania, możemy zapobiec powstaniu wielu nieprzewidzianych chorób, wiadomo, że nie będziemy w stanie zapobiec wszystkim, ale mamy dużo większe szanse na dłuższe i zdrowsze życie. Osobiście uważam, że lepiej jest kontrolować swój stan zdrowia, niż potem żałować, że jest na coś za późno. Wole, aby mnie na jakiś zabieg na NFZ wpisali długopisem, a nie ołówkiem, bo mogę nie dożyć. Według badań nasz organizm zaczyna się starzeć już po 30, dlatego zaleca się regularnie robić badania: krwi, moczu, lipidogramu i kontrola ciśnienia tętniczego. Te badania pozwalają na wczesne zdiagnozowanie wielu problemów.

Jeśli teraz nie zadbasz o swoje zdrowie, to niedługo będziesz musiał zadbać o swoje finanse, aby starczyło na prywatnych lekarzy, bo wizyty na NFZ możesz czasami nie doczekać.

Regularne Ćwiczenia:

Tak jak pisałem w jednym ze wcześniejszych artykułów, nasz organizm jest stworzony do ruchu. Natomiast postęp technologiczny sprawił, że dużo więcej czasu siedzimy lub leżymy. Nawet w tym momencie pewnie siedzicie. Większość z Was pracuję w trybie siedzącym, wraca do domu samochodem, w którym również siedzi, a później siada w fotelu i ogląda telewizor albo czyta książkę. Osobiście polecam czytanie książek, bo każda książka rozwija, ale nie zapominajmy, że nasze ciało potrzebuje ruchu. Dlatego polecam Wam moi drodzy czytelnicy zaplanować sobie codzienną dawkę ruchu.

Minimum jakie nasz organizm powinien “pracować” zgodnie ze swoją naturą to co najmniej dwa dłuższe treningi w ciągu tygodnia oraz spacer lub krótka przebieżka każdego dnia. Jeśli uważacie sprzątanie to też opcja na poruszanie się to się mylicie. Są czynności, które dobrze działają na Wasze ciało takie jak, praca w ogrodzie (dotleniacie się i dajecie sobie trochę ruchu), ale są też takie, które na pewno Wam nie pomogą. Świetnym takim przykładem jest mycie podług. Ok, trochę się poruszacie, to jest plus, ale postawa przy myciu podług pozostawia wiele do życzenia i zamiast pomóc naszym plecom, możemy im zaszkodzić.

Możemy też wprowadzić kilka różnych form aktywności takich jak joga, rozciąganie, krótkie przebieżki, spacery czy też porzucić samochód na rzecz roweru. Tak samo w pracy należy pamiętać, aby co jakiś czas wstać od komputera, wyprostować się trochę, albo wyjść przewietrzyć. Na YouTube możemy znaleźć pełno filmów instruktażowych z ćwiczeniami jakie możemy wykonać w biurze.

Jeśli teraz nie zadbasz o Twoje ciało to niedługo będziesz musiał zadbać o Twój portfel, aby starczyło Tobie na wizyty u fizjoterapeuty.

Dobre Jedzenie:

Istnieje takie powiedzenie “Jesteś tym, co jesz”, moim zdaniem jest to najbardziej trafne powiedzenie jakie można powiedzieć o jedzeniu. Nie twierdzę, że jak zjesz krowę to będziesz krową, ale uważam, że jak zjesz śmieciowe jedzenie to zostaniesz śmieciem, no dobra może w tym trochę przesadziłem, może nie zostaniesz śmieciem, ale Twoje ciało stanie się wielkim śmieciowiskiem. To co jesz bardzo wpływa na to, jak pracuję Twój organizm, jak będziesz mu dostarczał dobre pożywne jedzenie, to Twoje ciało będzie bardzo wydajnie pracować. Jak będziesz karmić śmieciami, to jedyne co osiągniesz to chwilowy skok endorfin a później spadek energii i problemy zdrowotne. Nie twierdzę, że jeden Big Mac destrukcyjnie wpłynie na Twój żołądek, ale częste stołowanie w fast foodach może do tego doprowadzić.

Jak zacząć się zdrowo odżywiać?

Większość z Was pomyśli sobie “Dieta” – na sam dźwięk tego słowa czujemy się dziwnie. Słowo to kojarzy się nam z udręką, odmawianie sobie różnego rodzaju przyjemności oraz zmuszaniem się do jedzenie jakiś dziwnych rzeczy których nie lubimy. Niestety zdecydowana większość z nas, po prostu z przekonania nie lubi zdrowego jedzenia, zdrowe kolarzy im się z niedobre. A taką powiedzmy pizze każdy by chętnie zjadł :). Ta teoria została wyssana z mlekiem matki, ponieważ jeszcze kilka lat wcześniej nikt nie mówił o zdrowym odżywianiu, a to co było zdrowe, było też z reguły niezbyt smaczne.

Jeśli cieknie Tobie ślinka na widok sałatki greckiej, a unikasz soczystego zraza to jesteś albo częścią mniejszości społeczeństwa, albo udało się Tobie pokierować swoimi nawykami żywieniowymi w taki sposób, aby jeść zdrowo i czerpać z tego radość.

Kilka sposobów na wprowadzenie zdrowych pokarmów do Twojego jadłospisu:

Nie do końca jest tak, że albo lubisz jeść zdrowo, albo nie, na pewno w Twoim menu znajdziesz mnóstwo zdrowych potraw. Weź kartkę i zapisz wszystko to co lubisz jeść. Przejrzyj dokładnie wszystko co spisałeś i poszukaj wśród nich tych składników/potraw które lubisz i są zdrowe. Następnie postaraj się, aby występowały one częściej w Twoim jadłospisie.

Kolejny sposób, aby wprowadzić coś zdrowego do swojej diety to eksperymenty. Nie możesz bać się próbować nowych rzeczy, może okazać się, że całe życie unikałeś czegoś zdrowego co jest naprawdę bardzo smaczne. Bardzo dobrym przykładem jest unikanie przeze mnie różnego rodzaju owoców, jak się okazało większość z nich jest bardzo zdrowa. Nawet jak coś wydaję się Tobie okropne to samo spróbowanie Cię nie zabije. Życie to jeden wielki eksperyment, postaraj się próbować jak najwięcej możesz, a może się okaże, że kiedyś natrafisz na coś niesamowitego.

Trzecia rzecz to aby nie przeginać. Dieta dla większości z nas kończy się po pierwszym fast foodzie na mieście. Wmawiamy sobie wtedy, że zawiedliśmy i cała dieta którą stosowaliśmy na nic się już nie zda więc możemy iść na kolacje do KFC :). Nie możesz mieć podejścia, że albo jesteś na diecie, albo nie. Zaplanuj w swoim menu miejsce na niezdrowe jedzenie. Ustaw sobie proporcje 90% dobrego jedzenia na 10% złego. Dzięki temu, jeśli co jakiś czas wpadnie jakieś niezdrowe jedzenie a będzie ono mieścić się w twoim planie żywieniowym łatwiej będzie Ci pozostać przy dobrych nawykach żywieniowych. Trochę humoru na koniec: Kupując dużego Big Maca z dużymi frytkami to dietetyczna cola nie sprawi, że będzie to zdrowy posiłek.

Czwartą wskazówką będzie wspólne gotowanie lub gotowanie dla kogoś. Może jeszcze nie wiesz, że Ci wszyscy ludzie z Master Chiefa mogą się od Ciebie uczyć. Poszukaj zdrowych przepisów i wspólnie z żoną lub dziećmi zacznij razem gotować. Dzięki tej czynności spędzisz trochę czasu z córką lub synem i nie będziesz musiał wydawać pieniędzy, aby dzieci poszły na jakieś dodatkowe zajęcia po szkole, bo przecież inne dzieci chodzą. Możesz też zapraszać znajomych na kolacje i wtedy eksperymentować. Jeśli więcej do Ciebie nie przyjdą to znaczy, że trzeba znaleźć inne zajęcie, choć osobiście uważam, że na pewno nie będzie aż tak źle.

Pamiętaj, że Twój organizm to Twoja świątynia. Dbaj o niego a on odwdzięczy się tym samym. Jeśli odpowiednio będziesz się troszczył o swoje ciało to ono da Tobie mnóstwo energii do działania, zyskasz lepsze samopoczucie oraz prawdopodobnie zyskasz parę lat więcej w zdrowiu.

 

 

 

(Visited 27 times, 1 visits today)
Please follow and like us:

Dodaj komentarz