Witam Was.

Tydzień temu pisałem o dbaniu o nasze ciało, artykuł był dość agresywny i zawierał bardzo dużo moich opinii. Dzisiaj skupie się na naszym mózgu i postaram się podejść do tematu trochę mniej osobiście, a bardziej naukowo. Bo przecież nasz umysł to najcenniejsze co mamy. Choć co niektórzy zapominają, że nieużywany organ zanika i trzeba o niego dbać regularnie. Poniżej kilka cennych informacji, które pomogą zadbać nam o kondycje naszego mózgu.

Aktywność fizyczna na świeżym powietrzu.

Nasz umysł lubi oddychać świeżym powietrzem. Dowiedziono, że spacerowanie, jeżdżenie na rowerze czy też bieganie zwłaszcza po deszczu, poprawiają nastrój i pobudzają kreatywność. To dzięki spadającym kroplom deszczu wytwarzają się w powietrzu jony ujemne, z kolei to właśnie jony pozytywnie wpływają na nasz mózg. Im większy ich poziom, tym niższy poziom serotoniny odpowiedzialnej za senność. Dodatkowo pod wpływem ruchu mózg tworzy nowe połączenia nerwowe. Aby jeszcze bardziej pobudzić ten proces, zaleca się, aby co jakiś czas zmieniać trasę naszego spaceru. Dzięki takim czynnością sprawimy, że nasz mózg będzie musiał pracować bardziej intensywnie, aby poznać nowe otoczenie, co sprawi, że będziemy bardziej kreatywni.

Dieta — To bardzo brzydkie słowo, którego nikt nie lubi 🙂

Tak jak napisałem zdanie wyżej nikt diety nie lubi, ale odpowiednie jedzenie ma wpływ na jakość pracy naszego mózgu, na samopoczucie, nastrój, szybkość reakcji, a także rozwój układu nerwowego. Witaminy, które wpływają na prace naszego mózgu to głównie tę z grupy B. Ich źródłem są: warzywa strączkowe, orzechy włoskie, czerwone mięso, pistacje, płatki owsiane oraz pełnoziarnisty chleb. Brak tych witamin może prowadzić do osłabienia organizmu, rozkojarzenia lub bezsenności. Kolejną substancją, bardzo dobrze działającą na nasz mózg jest lecytyna, która jest nazywana “paliwem dla umysłu”. Jej źródłem są: ryby, soja i jej przetwory, czekolada, orzechy ziemne, kiełki oraz żółtka jaj.

Skoro mowa o diecie warto też poruszyć suplementacje.

Nasz mózg w bardzo dużej części składa się z tłuszczu DHA, który należy do grupy kwasów tłuszczowych omega-3. Do organizmu możemy dostarczyć go poprzez spożywanie takich produktów jak: łosoś, dorsz lub makrela, zasadniczo większość ryb morskich, Problem występuję, gdy ludzie nie lubią bądź nie mogą jeść ryb. Wtedy możemy zastosować suplementy diety z kwasami omega-3, dostępne są bez recepty w każdej aptece. Dodatkowo warto też zażywać witaminę D3, udowodniono, że witamina ta może zmniejszyć o 69 procent szanse na wystąpienie choroby alzheimera oraz o 53 procent demencji. Latem czerpiemy witaminę D3 ze słońca, zimą musimy wspierać się suplementami.

Trenowanie mózgu.

Tak jak pisałem wyżej musimy dbać o kondycje naszego umysłu. Zmienianie trasy spaceru albo drogi do pracy nie wystarczy. Dobrym rozwiązaniem jest wspólne granie z przyjaciółmi w takie gry jak: scrabble, kalambury, strategiczne gry planszowe lub szachy. Te gry uczą myślenia, usprawniają pamięć oraz wymuszają znajdywanie nowych rozwiązań dla znanych nam zagadnień. Dzięki takiej rozrywce nasz mózg tworzy nowej połączenia między neuronami. Gry planszowe używa się również podczas rehabilitacji osób po udarach. Dzięki nim można uczyć osoby takich czynności jak zachowanie skupienia czy uwagi.

Bądź towarzyski.

Naukowcy udowodnili, że osoby, które pielęgnują kontakty z rodziną i znajomymi znacznie lepiej wypadają w testach pamięci, testach IQ oraz mają lepszy poziom koncentracji. Dodatkowo według badań osoby, które dużo przebywają w kręgu znajomych mają o 60 procent więcej szans na to, że nie zapadną na takie schorzenia jak otępienie czy demencje starczą. Wszystko za sprawą tworzenia się w mózgu przeciwzapalnych związków chemicznych, które zapobiegają gromadzeniu się hormonów stresu.

Poznawaj nowe.

Kolejnym świetnym sposobem na poprawienie kondycji naszego mózgu jest poznawanie nowych rzeczy. Idealnym przykładem jest podróżowanie, ale nie takie w all inclusive. Znacznie bardziej pobudzisz swój mózg, jeśli wybierzesz się w podróż, którą sam zaplanujesz, gdzie sam opracujesz trasę, kupisz bilety i znajdziesz dobre noclegi. Dodatkowo podczas podróży możesz nauczyć się nowych języków co również rozwija nasz umysł. Jednak podróżowanie to nie jedyna czynność, którą należy robić, aby poprawić pracę naszego mózgu. Możesz również próbować ugotować coś nowego, zagrać z przyjaciółmi w nową grę czy też zagrać w grę zręcznościową na konsoli albo komputerze.

Sen.

Już kilka razy pisałem jak sen dobrze wpływa na nasz organizm. Nasz mózg również korzysta na tej właśnie czynności. Niedobór snu zmniejsza efektywność pracy kory przedczołowej. Podczas snu regenerują się neurony oraz utrwalają zdobyte informacje i umiejętności. Dodatkowo podczas snu nasz mózg również się oczyszcza, dzięki czemu staję się bardziej wydajny. Zalecana dawka snu to między 7 a 9 godzin.

Także, jeśli chcecie żyć długo z pełni sprawnym umysłem to zacznijcie o niego dbać już teraz. Badania udowodniły, że po 30 roku życia wydajność naszego umysłu znacznie spada i jeśli nie zaczniemy o niego dbać, to nasza starość może być dla nas męcząca.

(Visited 48 times, 1 visits today)
Please follow and like us:
1 Komentarz
  1. O widzisz, musimy wrócić do wieczorów z grami planszowymi, dawno tego nie było 😉😉😉

Dodaj komentarz