Witam Was.

Dzisiaj nie będę pisał wstępu, tylko odeśle Was do artykułu o tym, jak zjeść mniej w święta. Pierwsze trzy akapity są wstępem do artykułu, który miał się pojawić na przełomie 2019 i 2020 roku. To jest właśnie ten artykuł. Także tyle tytułem wstępu i zaczynajmy przygodę z blogiem w tym roku.

Silna wola to mit.

Ile to już razy słyszeliśmy, że ktoś osiągnął sukces, bo był znany z silnej woli. Ile razy mogliśmy przeczytać, że ktoś zagląda rzadziej do mediów społecznościowych, bo ma silną wolę. Rzucanie papierosów też jest łatwiejsze dzięki silnej woli. I mogą rzucić tylko ci, którzy ją posiadają. Niestety, ale badania naukowe pokazują, że silna wola jest przeceniana. Posiadamy jej pewną ilość i może ona ulec wyczerpaniu.

Jednym z eksperymentów, w którym badano silną wole, było postawienie przed osobami badanymi miseczki ze słodyczami. Każda z tych osób postanowiła nie jeść słodyczy. Ta miseczka towarzyszyła tym osobą przez 8 godzin badania. Mimo że większości udało się nie zjeść ani jednego cukierka. To ciągła walka, która toczyła się w ich głowach sprawiła, że silna wola się wypaliła. To powodowało, że jak osoby wracały do domu po badaniu, to 87% badanych jeszcze tego samego dnia kupiło coś słodkiego. Kolejne 8% wytrzymało kolejny dzień, a pozostałe 5% wytrzymało kilka dni. Co ciekawe, ci co wytrzymywali najdłużej, to sięgnęli po cukierka w trakcie badania. Po prostu skończyła im się “bateria” silnej woli.

Drugi eksperyment, który jest świetnym przykładem na to, że silną wolę można utracić, a co za tym idzie, można się zmęczyć. Badanymi była pewna grupa studentów podzielona na dwie grupy. Wpuszczono ich do sali, w której były na stale dwie mieszczki. W jednej z nich znajdowały się rzodkiewki, a w drugiej wspaniale, bardzo dobrze wyglądające, a jeszcze lepiej smakujące słodycze.

Pierwsza grupa mogła jeść słodycze, ile tylko chciała. Mieli tylko jeden warunek, nie mogli sięgnąć po rzodkiewki. Zgodzicie się chyba ze mną, że jakoś specjalnie trudnego zadania nie mieli. Druga natomiast grupa mogła jeść tylko i wyłącznie warzywa, a dokładniej poproszono ich, aby jedli co najmniej po dwie sztuki. Nie mogli natomiast dotknąć żadnego cukierka, praliny, ciasteczka czy też innego smakołyku. Swoją drogą to taka nowoczesna forma tortur :).

Kiedy ich wypuszczono, nastał drugi etap eksperymentu. Studentom rozdano kartki z zadaniami, ale materiały były tak przygotowane, że nie można było ich poprawnie rozwiązać.

Wyniki były następujące:

Uczestnicy z grupy z warzywami średnio podejmowali 19 prób i odpuszczali po około 8 minutach. Druga grupa (ta ze słodyczami) podejmowała średnio 34 próby i poddawała się po 19 minutach. Ta druga grupa nie wyczerpała swojej silnej woli na podczas pierwszego etapu badania. Dzięki temu byli gotowi walczyć z zadaniami dwa razy dłużej i ich silna wola pozwoliła na prawie dwa razy więcej prób.

Co zrobić skoro wiemy, że silna wola to mit?

Skoro wiecie już, że silna wola jest jak bateria i jej pokłady mogą się rozładować, to czas znaleźć sposób, aby to zmienić i zacząć dokonywać w swoim życiu znaczących zmian. Czas, aby Twoje życie ruszyło mocno do przodu, czas osiągnąć swoje postanowienia. To jest idealny moment, w końcu na przełomie roku zawsze pojawiają się nowe cele.

Na ogół nie spodziewajcie się jakichś cudów, ponieważ uważam, że zazwyczaj to najprostsze rzeczy działają najlepiej.

Najpierw musimy posiadać 3 rzeczy:

Cel — musi być on dokładnie zaplanowany. Więcej informacji w artykule o wyznaczaniu celów.

Motywacja — to chyba najważniejszy punkt całego zestawienia. Działanie pod wpływem chwili, na przykład każdego ranka odpalisz jakiś film motywacyjny, na długo nie pomogą. Poczujesz przypływ silnej woli i chęć do działania, ale z czasem okaże się to niewystarczające. Jeśli natomiast chcesz od życia czegoś więcej, to musisz przysiąść i znaleźć prawdziwy motyw swojego działania.

Środowisko — Ten temat jest często pomijany. Jeśli zapomnisz o nim, to Twoja droga będzie ciężka do pokonania. To tak jak byś próbował przepłynąć Atlantyk kajakiem. Nie lepiej wsiąść na duży statek?

Pierwszy punkt opisałem już w swoim artykule. Do kolejnych wrócę w najbliższych tygodniach, ponieważ są one bardzo istotne w osiąganiu celów. Teraz opisze coś, co jest fundamentem dokonywania zmian, czy też zdobywania nowych umiejętności. Schemat jest dziecinnie prosty i pochodzi z książki “Pstryk, jak zmieniać, żeby zmieniać” braci Heatch.

Po pierwsze: Określ jasne punkty

Poszukaj ludzi, którzy już mają umiejętności, albo zajmują się tym, co ty chcesz robić lub osiągnąć. Skup się na nich. Pomyśl o ich zachowaniu w aspekcie, który Ciebie interesuje. Np. jeśli chcesz stracić na wadzę, to dowiedz się wszystkiego o nich w dziedzinie jedzenia. Sprawdź co jedzą, gdzie bywają, jaki styl życia prowadzą i z kim się przyjaźnią. Nie muszą to być osoby, które kiedyś były grube, po prostu osoby, które od zawsze miały interesującą Cię wagę.

Jeśli chcesz prowadzić blog, tak jak ja, a masz na głowie prace, pomoc w domu, opiekę nad dzieckiem i milion innych projektów, to znajdź osobę, która, tak jak Ty ma mnóstwo różnych obowiązków, a mimo to znajduje czas na prowadzenie bloga.

To nas prowadzi do kolejnego punktu.

Po drugie: Dowiedź się co działa i dlaczego tak jest?

W przypadku odchudzania może to być na przykład jedzenie na mniejszych talerzach, o czym pisałem przy okazji jedzenia w święta. Może to być też picie większej ilość wody lub też zastąpienie samochodu innym bardziej aktywnym środkiem transportu np. rowerem. Kilka innych możliwości tutaj.

W przypadku blogowania może działać wstawanie godzinę wcześniej i pisanie artykułów, albo gdy wrócisz z pracy do domu to bawisz się z dzieckiem na 100%. Nie tak, że dajesz dziecku misia i mówisz, aby się pobawiło, ale tak, aby go zmęczyć. Dzięki temu może szybciej zasnąć, a Ty będziesz miał czas na pisanie.

Po trzecie: Dostosuj i naśladuj.

Od razu Wam powiem, że dokładne kopiowanie schematów nie działa. Ja na przykład pracuje w biurze, ktoś inny będzie pracował na budowie, a jeszcze inny przez cały dzień będzie pracował na linii produkcyjnej. Dlatego tak ważne są poprzednie punkty.

Z całego repertuaru rzeczy, które wykonują osoby, które mają takie umiejętności, które Ty chcesz posiadać wybierz to, co na w tym momencie możesz wykonać w warunkach, w których aktualnie przebywasz.

Brakuje Ci czasu na czytanie książek, a osoba, która jest Twoim wzorem czyta osiem książek miesięcznie? Zacznij słuchać audiobooków.

Po kilku godzinach na uczelni nie masz ochoty na powtórkę? To chociaż przejrzyj materiały i zakreśl to, co najważniejsze. Zawsze możesz zrobić coś, żeby być ten 1% lepszym, niż byłeś wczoraj.

Po czwarte: Precyzyjne działanie ma znaczenie.

Określając swoje działania, musisz być bardzo precyzyjnym. Pisałem o tym w artykule o wyznaczaniu celów. Bo możesz powiedzieć “Jutro chcę ćwiczyć”. To zdanie jest za ogólne. Brakuje kilku informacji:

Kiedy będziesz ćwiczył? Rano? Wieczorem? Po pracy?

Jeśli rano to przed śniadanie czy po?

Co będziesz ćwiczył? Masz jakiś plan na trening?

Gdzie będziesz ćwiczył? W domu? Na siłowni?

Jak na siłowni, to czy będzie otwarta o godzinie, o której chcesz ćwiczyć?

Im bardziej doprecyzujesz wszystko, tym łatwiej będzie Ci zabrać się za zadanie. Im dokładniej określisz szczegóły, tym mniejsza będzie szansa na interpretacje zadania. Jeśli będziesz wiedział dokładnie co masz zrobić, tym zadanie będzie łatwiejsze do zrealizowania. Każda możliwość zawahania się będzie zmniejszała Twoją szanse na zrealizowanie celu.

Poza tym w trakcie treningu nie będziesz musiał się zastanawiać, co masz teraz zrobić? Bo przecież wszystko będzie zaplanowane wcześniej, a co za tym idzie trening nie będzie musiał trwać dwóch godzin, tylko możesz zrobić to samo w godzinę.

Dlatego zamiast “Jutro chcę poćwiczyć”, powinno być: “Codziennie rano, przed śniadaniem idę do salonu i tan robię 3 serie ćwiczeń takich jak 10 przysiadów, 20 pompek, 30 brzuszków. Wszystko powtarzam 3 razy z 2 minutami przerwy między ćwiczeniami.”

Metoda wymieniona w tych 4 punktach może pomóc Wam zmienić coś w swoim życiu. Trzymam kciuki, aby się Wam udało. Do usłyszenia albo przeczytania 🙂

(Visited 23 times, 1 visits today)
Please follow and like us:
error

Dodaj komentarz